saker att prata om

Jag vaknar på min lediga dag och mår SKIT.
Började att jag fick lite ont i halsen igår kväll, tänkte att det nog skulle gå över när jag sovit lite.
Men nä. Det gjorde det inte.
Och i mitt trötta, ont i huvudet & ögonen, oduschade och sega tillstånd vill jag inte ens cykla ner till station för att köpa halstabletter. Hjälper de ändå?
Har kvar polkagrisarna jag fick av Tess, de kanske hjälper?

Tur att jag inte sitter i kassan idag. Skulle bara sitta och tyckt synd om mej själv... Som jag gör nu.
Vet inte om jag skulle orka vara trevlig.
Det man kan bli trött på när man sitter i kassan är att man alltid får prata om samma saker.

Vanligaste sakerna att prata om när man sitter i kassan:
1. Vädret. OJA. Det är för varmt, det är för kallt, det bara regnar, nu kan ju inte vädret bli sämre, skönt att jobba i detta väder!
Jag hinner aldrig liksom säga min egna åsikt heller, folk är så vana vid att man ska hålla med. Så på en och samma dag brukar jag kunna tycka att vädret är hemskt, faktiskt alldeles lagom, att regn behövs- trots att jag gärna skulle gömma mej i en papperspåse och inte komma ut förrän det är 27 grader ute. Och SOL!
2. Kvittot. Vill du ha kvittot, frågar jag. "Ja, det är bra att hålla koll på vad man gjort av pengarna på!", "Nej, får ju inga pengar för det i alla fal, höhö", "Nej, jag tycker det är fullkomligt onödigt att ta kvittot.", "Ja, jag tar alltid kvittot!", "Ja, måste redovisa för chefen hemma, hehe".
Jag svarar med ett litet skratt, ibland säger jag "Ja, så är det ju" eller något liknande. Det är så tråkigt att prata om kvittot.
3. Löpsedlarna. Kunderna går fram för att plocka upp sina varor och börjar då snegla på tidningarna. "Usch, vad mycket hemskt som händer unte i världen!" "Hur kan det finnas sådana människor?"
Där håller jag faktiskt med. Alltid. Men det kan ju bero på att det aldrig finns någon som tycker det är bra att de har upptäckt fågelinfluensan i Tyskland, eller något liknande. (Förutom någon som kom in och sa "rätt åt den jäveln", när det var något om Bert Karlsson".
4. Melodifestivalen, Eurovision Song Contest. Detta pratar man bara om när det går på tv:n såklart, men vad man pratar om det sen! Folk har åsikter om alla möjliga olika låtar/artister, och ingen är den andra lik.
För mej blir det lite som när folk pratar om vädret. Jag kan inte riktigt säga emot dem. Dels för att jag inte tittade på Eurovision, och sedan för att jag inte är den trevliga kassörskan om jag sågar deras favoritartist. Och att vara trevlig, det är det som gör att kunderna kommer tillbaka.
"Ja, Serbien, verkar vara ett underbart land, och vilken röst hon hade sen!"

Det är ganska bra när kunderna försöker prata med en, det tyckter jag, det är trevligt. Och de vet inte att jag hade en kund för fem minuter sen som också pratade om vädret. Men tja, det gör inget. Jag kan mina repliker nu.

Så, hm. Ja, det är nog bättre att jag är hemma och vilar min hals idag.


Kommentarer
hanna

haha... men jag gillar ändå det där förutsägbara småpratet.. det är typiskt småstäder/småorter. och det är lite mysigt att man pratar med varann.... jag tror du gör en insats. jag blir alltid glad när gång är trevlig i kassan eller på bussen eller varsomhelst.. som din busschaufför tex
:)

2007-07-12 @ 19:02:02
URL: http://kiwis.blogg.se
Caroline

haha... precis vad jag också får stå ut med på mitt ica ;) kunde inte sagt det bättre själv ! och guuud ja, så tråkigt allt snack om kvittot kan vara ;) ööööööken!

2007-07-13 @ 13:53:42
URL: http://caallin.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Julia

det här är jag

RSS 2.0