kunskap


Under min promenad genom stan idag upptäckte jag att uteserveringarna börjar monteras upp på avenyn, betyder det att det är vår?

Dagen har bestått av seminarium, workshop, promenad, jobbsökning och läsning. Den nya kursen handlar om kunskapens villkor - ganska intressant, men lite luddigt. Kommer nog inte komma fram till några raka svar här kursen heller (under den första veckan fick vi reda på att många lärarstudenter blir frustrerade av att inte få "rätt" svar, utan svaret alltid blir "å ena sidan å andra sidan").

Har aldrig funderat så mycket på kunskap. Kunskap är ju kunskap. Trodde jag.
Kunskap, vetande, förtrogenhet, kännande, förståelse, insikter, bildning..... Skillnad mellan kunskap och vetande? Kunnande och vetande? Kan man ha kunskap utan vetande? Är vetande kunskap? Eller är vetande något mer ytligt? Kan man få kunskap utan information? Om man besitter kunnande, innebär det automatiskt att man har kunskap? Skillnaden på "kunna att" och "veta hur"?

Nääää. Det är nog dags att sova!


Kommentarer
pappa

Väldigt kloka funderingar som inte har "drabbat" alla... men om man får en förståelse för skillnaden mellan kunnande och vetande tror jag man lättare kan förstå att människor inte alltid är där man tror dom är eller kan det man tror dom kan. Många har kunskap utan att kunna omsätta den i handling eller i rätt sammanhang.

Jag är stolt över dig....puss

2011-03-29 @ 23:40:37
hanna

hmmm....ja det var ju en karamell att suga på..

2011-03-30 @ 08:37:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Julia

det här är jag

RSS 2.0